PRIVACY- & COOKIESTATEMENT
De GoOV App en Buzz Buddy (hierna: de “Producten”) helpen je om zelfstandig, betrouwbaar en veilig te reizen. In dit document wordt uitgelegd welke persoonsgegevens daarbij worden gebruikt en waarom. Alle onderdelen in dit document gelden voor beide Producten (behalve de cookies) maar zijn pas van toepassing op jou wanneer je één van de Producten daadwerkelijk gebruikt. Vraag je ouder of begeleider om met jou mee te lezen wanneer je iets in dit document niet begrijpt.
GoOV App
De GoOV App (de “App”) is een app op een smartphone waarmee mensen die reizen met het Openbaar Vervoer (OV) van deur tot deur worden begeleid. De App bestaat uit 3 elementen: 1) Een app met voorbereide reisbestemmingen en contactpersonen die de gebruiker kunnen begeleiden tijdens de reis; 2) een online webportaal ter voorbereiding en beheer van de reizen en contactpersonen; en 3) een hulplijn (callcenter) die gebruikers met extra behoeftes passief en actief monitort tijdens de reis en die iedere gebruiker kan inschakelen wanneer hij/zij vastloopt tijdens de reis.
Buzz Buddy
De Buzz Buddy is zowel een telefoon als een apparaat dat via gps ziet wanneer een gebruiker afwijkt van de geplande reisroute. Wanneer een gebruiker hulp nodig heeft tijdens de reis, kan de gebruiker via een noodknop bellen naar van tevoren ingestelde contactpersonen van gebruiker, bijvoorbeeld naar de ouder/begeleider/woonvoorziening. De contactpersonen van de gebruiker kunnen de gebruiker daarnaast via een webportaal volgen.
Wie zijn wij?
De Producten worden aangeboden door GoOV BV (“GoOV of “wij”, “ons”, “onze’). GoOV BV is statutair gevestigd aan de Dudokstraat 6, 7425CR Deventer. GoOV treedt op als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
GoOV vindt het beschermen van jouw privacy heel belangrijk. Daarom houden wij ons aan de eisen van de AVG, de Telecommunicatiewet en overige privacywet- en regelgeving.
Wij verwerken jouw persoonsgegevens voor het uitvoeren van onze overeenkomst met jou voor het aanbieden van de Producten. Daarnaast verwerken wij bijzondere persoonsgegevens, bijvoorbeeld over jouw gezondheid, alleen nadat wij hiervoor uitdrukkelijke toestemming hebben verkregen.
Welke gegevens verwerken wij?
Om er voor te zorgen dat je de Producten kunt gebruiken verwerken wij de volgende persoonsgegevens (‘gegevens’), onderverdeeld in vijf categorieën:
– Naam
– Leeftijd
– Geslacht
– Adres
– Geboortedatum
– E-mailadres
– Telefoonnummer en technische specificaties van jouw (mobiele) telefoon, tablet of computer
– Wachtwoord
Deze gegevens worden verwerkt voor het aanmaken van jouw account en het verlenen van toegang tot de Producten.
– Contactpersonen
– De mate waarin je in staat bent zelfstandig te reizen
– Eventueel aandoeningen of medische behoeften die van invloed kunnen zijn op jouw gebruik van de Producten en de dienstverlening door GoOV
– Overige medische gegevens
– Overige contactgegevens
– Pasfoto
Deze gegevens worden verwerkt om jou zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens het reizen via de Producten. Hiervoor is het belangrijk dat de medewerkers van ons callcenter op de hoogte zijn van jouw gezondheidssituatie.
– Gegevens woonvoorziening (Organisatie, Naam, Plaats)
– Persoonlijke gegevens wettelijk vertegenwoordiger
– Eventuele persoonlijke gegevens persoonlijke begeleider
– Eventuele naam en telefoonnummer 1e hulpcontact
– Eventuele naam en adres 1e reisbestemming
Deze gegevens worden verwerkt zodat wij weten waar jij woont en ons callcenter en de Producten jou naar huis kunnen begeleiden. Daarnaast verwerken wij deze gegevens zodat wij contact kunnen opnemen met jouw wettelijk vertegenwoordiger/begeleider als dat nodig is.
– Locatiegegevens
– Reisduur
– Reispatronen
Deze gegevens worden verwerkt zodat wij jouw reis kunnen inplannen en wij jou berichten kunnen sturen in de App als er veranderingen zijn op jouw reisroute zoals vertragingen of geannuleerde treinen. Daarnaast worden deze gegevens verwerkt zodat het callcenter op de hoogte is van jouw vaste reisroute en zij jou zo goed mogelijk naar jouw eindbestemming kunnen begeleiden. Ook worden deze gegevens meegenomen in onze evaluatie nadat de Producten de eerste zes maanden in gebruik zijn geweest. Deze feedback wordt mogelijk gedeeld met jouw ouders en/of wettelijke vertegenwoordigers.
– Informatie over contact met het callcenter van GoOV en de inhoud of aard van dat contact
– Eventuele hulpoproepen
Deze gegevens worden verwerkt zodat ons callcenter op de hoogte is van eerder contact dat ze met jou hebben gehad. Hierdoor kan ons callcenter jou beter ondersteunen omdat zij bijvoorbeeld weten waar jij al eerder problemen mee hebt gehad, op welke onderdelen van de reisroute jij moeite hebt (gehad) en hoe dit eerder werd opgelost.
Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?
De gegevens onder categorie 1 t/m 3 worden bewaard zo lang jij één van de Producten in gebruik hebt. De gegevens worden in ieder geval verwijderd wanneer jij één van de Producten langer dan twaalf maanden niet hebt gebruikt.
De gegevens onder categorie 4 worden zes maanden bewaard.
De gegevens onder categorie 5 worden drie maanden bewaard.
Zijn mijn gegevens veilig bij GoOV?
Onze Producten zijn goed beveiligd. Wij zorgen ervoor dat jouw gegevens juist en compleet zijn en dat personen die geen toegang mogen hebben tot jouw gegevens dit ook niet krijgen. Om hiervoor te zorgen maken wij gebruik van een versleutelde verbinding en maken wij dagelijks een volledige back-up van onze database.
Worden mijn gegevens aan derden gestuurd?
GoOV stuurt jouw gegevens niet door aan derden zonder dat jij hiervoor jouw toestemming hebt gegeven, tenzij wij deze gegevens verplicht moeten doorgeven volgens de wet.
Wij maken wel gebruik van derde partijen die voor ons de gegevens verwerken bijvoorbeeld voor het bijwerken van de software waar de Producten gebruik van maken. Met deze partijen sluiten wij overeenkomsten en waarin duidelijke afspraken staan over de beveiliging van jouw gegevens. Deze partijen zijn gevestigd in de ‘EER’ (Europese Economische Ruimte) en zij houden zich aan dezelfde privacy wet- en regelgeving als die voor ons gelden.
Wat zijn mijn rechten?
Wij willen jou graag zo goed mogelijk informeren over jouw privacy. Je kunt ons altijd vragen welke gegevens wij hebben en of wij verkeerde gegevens kunnen wijzigen of verwijderen. Dit kun je doen door een e-mail te sturen naar: info@go-ov.nl.
Als (onderdelen van) GoOV worden overgedragen aan een derde zullen jouw gegevens aan die derde worden verstrekt. GoOV zal jou hiervan in kennis stellen waarbij aan jou de gelegenheid wordt geboden om tegen die overdracht bezwaar te maken.
Cookies
GoOV maakt in de App gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van de website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schrijf van jouw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
GoOV gebruikt de volgende soorten cookies:
– functionele cookies: deze cookies zijn nodig zodat de App jouw instellingen en gegevens kan bewaren en jij niet bij het elke keer opnieuw hoeft in te loggen als je gebruik maakt van de App.
GoOV gebruikt geen andere soorten cookies bijvoorbeeld voor het bijhouden van het gebruik van de App of van adverteerders en sociale media.
Digitale nieuwsbrief
Wij verwerken jouw e-mailadres voor het versturen van onze digitale nieuwsbrief. Nieuwsbrieven worden in beginsel maximaal twee keer per maand verzonden. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen kun je gebruik maken van de link in de nieuwsbrief en je uitschrijven. Dit kan ook per e-mail via info@go-ov.nl of schriftelijk bij GoOV (zie de adresgegevens hierboven).
Je afmelding voor het gebruik van je postadres, e-mailadres of telefoonnummer wordt binnen vijf werkdagen door GoOV verwerkt. Het kan daardoor voorkomen dat je nog enkele berichten ontvangt nadat je je hebt afgemeld.
Klachten?
Je kunt altijd een klacht indienen over de manier waarop jouw gegevens worden verwerkt door een e-mail te sturen naar info@go-ov.nl. Als jij vindt dat de verwerking van jouw gegevens niet rechtmatig is kun jij ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die toeziet op de naleving van de privacy wet- en regelgeving. Meer informatie over het indienen van een klacht bij de AP is hier te vinden.
Vragen?
Heb je vragen over dit document en/of de manier waarop GoOV met jouw gegevens omgaat, dan kunt je contact opnemen met GoOV via info@go-ov.nl of telefoonnummer 085-4839342 beschikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur.
Dit document kan op elk moment gewijzigd worden. Je vindt het meest actuele document altijd in de App of op onze website www.go-ov.nl.
Dit document is voor het laatst gewijzigd op 22 februari 2018.